Florida reisverslag 2013 Dag 1
HOMEDag 1: Maandag 4 MaartDag 2

Het verslag van dag 1: de heenreis.

Om 5u20 gaat de wekker af, op een normale maandagochtend zou ik me dan nog eens omdraaien in bed maar deze ochtend is geen doordeweekse ochtend. Neen, vandaag gaan we voor de 13de keer de grote plas oversteken. En, hoewel we steeds naar Florida gaan, blijft het toch een spannende bedoening, telkens weer. Deze keer staat een korte trip voor 10 dagen naar het zonnige Miami en het zorgeloze eiland Key West op de planning. Anders vergeleken met andere jaren is het feit dat onze kindjes thuis blijven en we in de plaats daarvan met een bevriend koppel, Jonathan en Katy, de grote oversteek wagen. We maken ons klaar om te vertrekken naar het Station in Lier en om zes uur wordt er al op het raam getikt. Mijn ma is goed op tijd om de huishoudelijke taken van ons over te nemen. Iets later komen de ouders van Karin aan. Haar pa zal ons omstreeks 6.15u naar het station brengen. Eerst nemen we nog afscheid van Bryan, die heeft het niet gemakkelijk en had natuurlijk graag meegegaan op deze trip. Aangezien het geen vakantie is in Belgie zal Bryan dus heel onze vakantie naar school moeten. Niet getreurd want eind oktober mag hij wel mee en zullen we hoogstwaarschijnlijk naar Orlando en Fort Myers reizen. Van Faye & Yana, onze guitige tweeling van 3 jaar, hadden we gisteren al afscheid genomen. Zij beseffen nog niet goed dat we er 10 dagen niet zullen zijn maar zijn er wel van overtuigd dat ze in goede handen zijn. Hun Moeke en Bomma zullen ze goed verzorgen en vertroetelen. We drinken nog snel een tas koffie, overlopen nog even de reispapieren en de koffers waarna we stipt om 6.15u richting Lier gaan.

Op tien minuutjes tijd zijn we al in het station en zien we op de monitor dat we perron 2 dienen te nemen. De treintickets voor het traject Lier - Antwerpen Centraal had ik gisterenavond nog snel online geboekt. Om 6.30u wuiven mijn ma en de pa van Karin ons uit, de trein vertrekt dus iets vroeger dan voorzien. De rit naar Antwerpen Centraal duurt maar een kwartiertje zodat we om 6.50u al aan de balie van de internationale vertrekken staan. De medewerker ter plaatse is een spontane jongeman die de e-tickets voor de Thalys omzet naar reguliere tickets. We wachten aan de loketten op Jonathan en Katy die wat vertraging hadden opgelopen met hun trein. Omstreeks 7.55u kwamen ze ons uiteindelijk vervoegen en konden we, na eerst nog een groepsfoto genomen te hebben, onze reis verder zetten. Op naar verdieping -2 waar de Thalys ongeveer tien minuten later kwam binnen rijden. Enkele jaren geleden werd het station van Antwerpen Centraal volledig gerenoveerd en het resultaat mag er zijn. Het oude station heeft een geslaagde opfrisbeurt gekregen met tal van winkels en eetplaatsen. Wanneer we onze plaatsen in de de trein opzochten bleken deze bezet te zijn door drie andere personen. We hebben hen op een beleefde manier gevraagd hun tickets te laten zien omdat wij ervan overtuigd waren dat ze op onze plaatsen zaten. Enkele ogenblikken later begaven ze zich naar hun eigen plaatsen zodat we alle vier gezellig bij elkaar konden zitten. De reis is nu wel echt begonnen. Met de trein is toch altijd wel een beetje reizen... :).

Dag 1: fotoreeks 1

Na ongeveer een uur waren we al op de luchthaven van Schiphol. Het stress-moment van de heenreis aangezien we hier maar anderhalf uur de tijd hadden om in te checken voor onze vlucht naar New York JFK. Aan de balie van KLM was het echter zeer rustig en al snel konden we inchecken aan een ticketautomaat. Onze koffers afzetten op de bagageband, zelf voorzien van labels, en binnen een kwartier stonden we al aan de juiste gate, gate E9. Hier was het wel even aanschuiven. We werden even afzonderlijk genomen voor een gesprekje waar we de gebruikelijke veiligheidsvragen voorgeschoteld kregen. Hoeveel bagage hebben jullie bij, wie heeft de koffers ingepakt, hebben jullie de bagage onbewaakt ergens achtergelaten, iets aangenomen van andere mensen om mee te nemen naar de States? Ik denk dat ik alle vragen hier nu wel heb uitgetypt! Na het gesprekje dienen we onze schoenen en broeksriem uit te doen, laptop uit de draagtas te halen en vervolgens door de bodyscan te gaan. Na de bodyscan werd ik nog gefouilleerd, een zeer grondige controle deze keer. Iets voor 11u zaten we in het vliegtuig waar we om 11u te horen kregen dat we nog even geduld dienen uit te oefenen. Onze vlucht kreeg enkele minuten uistel vanwege twee andere Delta-vliegtuigen die op de startbaan met problemen kampten. De eerste vlucht zou 7u en 22minuten gaan duren. 11.25u wanneer we van de gate weggeduwd werden. Bij het taxi�n naar de startbaan zagen we ��n van de andere Delta-vliegtuigen zich naar de gate begeven met zeker zes brandweerwagens erachter! Ongeacht al deze veiligheidsmaatregelen is dit vliegtuig dus toch veilig kunnen landen! Zonder problemen gingen we de lucht in en al na tien minuten kregen we een doekje om ons te kunnen opfrissen. Kort hierna kregen we een drankje een versnapering in de vorm van nootjes. Iedere passagier had ook zijn eigen entertainment schermpje voor zich wat ook wel leuk is. Na het middageten begon ik alvast aan het reisverslag. Om iets over 13u plaatselijke tijd kwamen we aan op de luchthaven van New York JFK waarna het aanschuiven bij de immigrations kon beginnen. Ongeveer 40 minuten wachten en het geven van onze vingerafdrukken inclusief een foto later, mochten we doorlopen naar de douane. Onze koffers werden keurig opgehaald waarna we nog door ��n controle moeten. Bij de douane was er weinig controle. We hoeven enkel het invulformulier, dat we kregen bij het betreden van het vliegtuig in Schiphol, af te geven.

Dag 1: fotoreeks 2

Honderd meter lopen later kunnen we onze koffers al opnieuw afgeven aan de Delta-balie. In ruil krijgen we onze tickets voor de volgende vlucht richting Miami. Op dit moment hadden we nog ongeveer anderhalf uur over voor we moesten boarden. In deze tussentijd probeerde ik te skypen met Bryan maar dit lukt niet omdat de verbinding in de luchthaven niet optimaal was. Dan maar snel een phonecard gekocht, naar zijn GSM gebeld om te melden dat we al in New York waren en we bijna gingen boarden voor de volgende vlucht. Na ons korte gesprekje was het al bijna tijd om ons naar de gate te begeven. Iets na 16u vertrok het vliegtuig voor een vlucht van 2u40min naar Miami. Omstreeks 19.10u stonden we al aan de bagageband te wachten op onze koffers en om 19.30u zijn we met de MIA Mover naar het RCC ( Rental Car Center ) gereden. Bij Dollar Rent a Car kregen we een standard SUV, een Jeep.

Dag 1: fotoreeks 3

Na een ritje van een half uur kwamen we aan bij het Clay Hotel, ons eerste hotel van deze reis. Kleine kamers maar wel met een safe en een koelkast was onze eerste indruk. Na het uitpakken ben ik samen met Karin nog even naar een plaatselijk supermarktje gegaan om wat drinken en een snacks te gaan halen. Nog snel een douche genomen en nu, om 22.30u, het reisverslag aan het afwerken. Het was een lange dag maar al bij al is deze zeer goed meegevallenn. De anderhalf uur durende overstap in Schiphol waren ruim voldoende en nu wordt het stilaan tijd om af te ronde. Morgen een dagje Miami, tot morgen!

Dag 1: fotoreeks 4

Het weer van deze dag: 16 graden bij aankomst, helder.
Afstand afgelegd met de wagen: 19 Km.

Planning: de heenreis.

05:30u: Opstaan en klaarmaken voor vertrek naar Lier Station.

06:15u: Vertrek naar Lier, hier stappen we op de trein naar Antwerpen Centraal.

06.35u: Trein op naar AC.

06.50u: Aankomst Centraal Station, op zoek naar onze medereizigers Katy & Jonathan.

08.15u: Inchecken Thalys

08.31u: Vertrek met de Thalys naar Amsterdam (Schiphol). Vluchtnr (Thalys): KL2960.

09.21u: Aankomst Schiphol airport.

Schiphol Airport

09.30u: Inchecken en afgeven koffers, douane door en op naar de Gate.

11.00u: Vertrek naar New York, naar het John F. Kennedy International Airport. Vluchtnummer: KL6071. Uitgevoerd door Delta Airlines. Vliegtuigtype: Airbus A330-300. Vluchtduur: ongeveer 8,5u.

13.30u: Aankomst in New York ( 13.30u plaatselijke tijd ). Door de immmigratie ( vingerscan, foto... ). Koffers afhalen, door de douane. Koffers terug op band en op naar de volgende vlucht.

JFK Airport

16.05u: Vertrek naar Miami. Vluchtnummer: KL6462. Uitgevoerd door Delta Airlines. Vliegtuigtype: Airbus A320-200. Vluchtduur: ongeveer 3u20'.

Miami Int Airport

19.24u: Aankomst in Miami International Airport. Afhalen bagage en dan met de MIA Mover naar het Miami Rental Car Center.

Mia Mover @ Miami International Airport.

20.30u: Ophalen van de huurwagen, een SUV bij Dollar Rent a Car.

21.15u: Vertrek naar ons eerste hotel in Miami Beach.

22.15u: Aankomst 1ste hotel: The Clay Hotel, 1438 Washington Avenue, Miami Beach.